انواع پله

آشنایی با ساخت انواع مدل های پله گرد ها

لطفا برای مشاهده نمونه کار های بیشتر و استعلام قیمت برای طراحی و نصب با شماره مستقیم 09108347572 شیروانی ، تماس حاصل فرمایید.

پارامتر های پله استاندارد فلزی

یکی از مهم ترین پارامترهای ساخت پله گرد فلزی می توان به محاسبه های تعداد کف پله ها بر اساس کدهای ارتفاعی از پیش تعیین شده اشاره کرد. اگر ارتفاع کل مورد نظر برای طراحی پله را بر تعداد کف پله ها تقسیم کنیم عدد بدست آمده ارتفاع کف تا کف پله را تعیین می کند. البته برای محاسبه دقیق تعداد کف پله ها می توانید با تقسیم تعداد آن ها به ارتفاع فاصله کف پله به نتیجه نهایی برسید.

 نکات مهم ساخت راه پله فلزی

  • ابعاد استاندارد:

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در ساخت و طراحی انواع راه پله فلزی به آن توجه کرد رعایت ابعاد استاندارد برای آن است. این موضوع باعث می شود تا استفاده از راه پله برای رفت و آمد افراد راحت تر و آسان تر باشد. حداکثر تعداد پله ها در ابعاد استاندارد ساخت پله گرد فلزی 12 عدد است. در صورت استفاده بیشتر از پله باید از پاگرد برای جداسازی کمک بگیرید، همچنین ابعاد پله مانند تعداد پله ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

پله گرد فلزی آس استپ69

  • ضوابط آتش نشانی:

استفاده از پنجره در باکس راه پله های طولانی یک جز مهم و الزامی محسوب می شود که باید به آن توجه کرد. در اینصورت هنگام آتش سوزی از پنجره داخل راه پله می توان استفاده کرد.

  • نکات ایمنی:

برای رعایت نکات ایمنی می توانید از حفاظ در اطراف راه پله استفاده نمایید. از این رو می توانید اطمینان حاصل کنید که افراد هنگام رفت و آمد دچار مشکل نخواهند شد و احتمال پرت شدن آن ها بسیار کم است. در واقع وجود این نرده ها از افتادن افراد و وسایل به سمت پایین جلوگیری خواهد کرد.

پله دوبلکس فلزی کم جا

هنگام ورود به بخش داخلی ویلای دوبلکس یعنی داخل بنای اصلی ساختمان در 80 درصد مواقع با یک پله دوبلکس فلزی کم جا رو به رو می شویم. اگر این راه پله فلزی به هر سبک و شیوه خاصی اجرا شده باشد می تواند ذهن بیننده را به تاریخ مورد نظر هدایت کند. ساخت پله گرد فلزی کم جا بسیار پیچیده تر از آن چیزی می باشد که حدس می زنید، یعنی هر سازنده ای امکانش هست که در یکی از نکات طراحی دچار اشتباه شود. به اینصورت ما در یک محیط بسیار کوچک باید چندین آیتم را طراحی کنیم تا مشاهده کنیم کدام طراحی مناسب آن محیط است.

ابتدا مهم ترین آن ها مقدار سانتی متر سطحی است که فرد پایش را روی آن می گذارد. یعنی عرض هر کف پله برای یک فرد بالغ نباید زیر 33 سانت باشد. البته در قطر بیرونی هر چقدر از شعاع بزرگ به کوچک نزدیک می شویم این ابعاد کوچکتر می شوند پس تقریبا در اواسط کف پله با یک ابعاد 25 سانتی متری رو به رو می شویم که باز هم اشاره می کنم این انداز حداقل اندازه می باشد پس نباید کوچکتر از این باشد.

بهترین مدل در پله های فلزی کوچک کدام است؟

بدون هیچ تردیدی پله گرد حول لوله مقدار فضای بیشتری در ابعاد طول کف پله به ما می دهد، چون ستون اصلی یک لوله فلزی می باشد که در بین شاسی های دیگر مانند ورق های نورد  شده فضای کمتری را به احاطه خود در می آورد که در نوع خودش بی نظیر و مطابق با محیط های کوچک اجرا می شود. در تیزترین زاویه ورق های نورد شده به صورت شکلات پیچ حداقل 30 الی 35 سانتی متر از فضا را می گیرد. این کار زیبایی محصول را افزایش می دهد پس در این موضوع اشغال محیط را صرف زیبایی بیشتر کرده ایم.

پله فانتزی:

پله گرد فلزی آس استپ52

پله گرد فلزی مدرن یک سبک خاص و منحصر به فرد است به این معنی که هر سازنده بستگی به ذهنیت و راحتی در اجرا ممکن است طراحی را  در ظاهر پله دوبلکس کم جا پیاده سازی کند و افرادی دیگر کاملا همان کار را با کمی تفاوت می سازند. پس پله های فانتزی علی رغم ظاهری متفاوت باید تمرکزشان روی استفاده راحت و کارایی همراه باشد و برای فضاهای داخل خانه و دوبلکس کوجک و مدرن مناسب است.

در پله گرد دوبلکس از چه متریال هایی استفاده می شود؟

  • فلز: برای رعایت کردن آیتم های مدرن و صنعتی از انواع فلزات مثل آهن، آلومنیوم، چدن، استیل و بعضا مس در پله های فلزی  استفاده می شود. با آهن می توان همه کاری از ابتدا تا انتهای راه پله را پر کرد حتی در مدل های فانتزی دکوراتیو که به پله اکسپوز معروف هستند ولی ما بقی این فلزات عمدتا در نرده های پله دوبلکسی توانند به کار برده شوند.
  • چوب: معمولا انتخاب تمامی افراد برای پوشش سطح کف پله همین چوب های زیبا می باشد. متریال چوب نیز می تواند به صورت رنگ های کاملا طبیعی بر روی راه پله فلزی نصب شود یا با استفاده از رنگ آمیزی بیشترین نمونه مصرف شده در بیشتر راه پله های دوبلکس گرد چوب راش و بلوط می باشد.
  • شیشه: اضافه کردن شیشه به پله های معلق در دو بخش نرده و کف پله می باشد که به آن می توان ظاهری زیبا و مدرن بخشید.

انواع مدل های پله دوبلکس مدل مدرن

پله های دوبلکس مدرن دارای تنوع بالایی در مدل و طراحی است. قبل از بررسی طرح های جدید ابتدا لازم است با انواع پله ها آشنا شویم. این آشنایی به ما کمک خواهد کرد تا مدل مناسب را با توجه به شرایط محیط خود انتخاب کرده و اجرا کنید. شما بعد از انتخاب مدل می توانید طرح مورد نظر خودتان را انتخاب و رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

ساخت پله گرد آس استپ6

  1. پله دوبلکس ساده یا خطی

یکی از مدل های مدرن پله دوبلکس پله های خطی می باشد. شاید برای شما هم جالب باشد که این سبک از پله ها در خانه های قدیمی نیز استفاده شده اند. این سبک پله یک خط صاف به سمت طبقه فوقانی است. البته در طرح های گوناگون می توان با استفاده از نرده، میله، روکش و جزئیات زیبا پله را زیبا و خاص کرد.

  1. پله پیچ دوبلکس

این مدل پله دقیقا مخالف پله قبلی است. پله پیچ یکی از پراستفاده ترین و معروف ترین مدل پله دوبلکس است که طرفداران زیادی دارد. خود همین پله به مدل های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام برای شرایط خاصی استفاده می شوند. پله پیچ مدرن فلزی سازه ای است که با استفاده از فلزهای مختلف مانند استیل ساخته شده و می تواند با اشغال کمترین فضای ممکن بهترین دسترسی را برای افراد ا یجاد کرد.

  1. پله دوبلکس فانتزی

این طرح ها با توجه به جزییات و ساختاری که دارند فانتزی نامیده شده اند. به عنوان مثال استفاده کردن از چراغ های (LED) یا نورپردازی های خلاقانه می تواند ظاهری کامل را متحول کند. پله های شناور و پله های معلق نیز می تواند در این دسته بندی قرار بگیرد. استفاده از متریال شیشه نیز در نرده ها می تواند زیبایی استیل را چندین برابر کند.

انواع مدل های پله حیاط خانه ویلایی

  • پله سنگی

در داخل ساختمان سنگ محبوبیت کمی دارد اما در فضای بیرونی شهرت زیادی دارد. پله های سنگی یکی از لوکس ترین و جذاب ترین مدل های پله برای حیاط خانه های ویلایی می باشد. البته که این مدل باید با طراحی محیط نیز هماهنگ باشد. برای مثال ویلاهایی که با نمای رومی ساخته شده اند، بهترین گزینه برای این ساختمان پله سنگی است چون نوع سنگ، جنس سنگ و طرح سنگ جز مواردی است که می تواند نمای خوبی به ساختمان بدهد.

پله گرد فلزی آس استپ67

  • پله چوبی

اگر شما صاحب یک خانه ویلایی یا باغ هستید، متریال چوب می تواند یک بهشتی زیبا برای شما بسازد. در شهرهای شمالی که بارندگی و رطوبت زیاد است بیشتر خانه های ویلایی از چوب های مخصوص برای ساخت حیاط خانه ویلایی استفاده می کنند. چوب علاوه بر زیبایی بی نظیری که دارد ماندگاری و طول عمر بالایی خواهد داشت. طراحی های متنوعی برای این سازه وجود دارد که می توانید با مشورت کارشناسان آس استپ به نتیجه خوبی برسید.

  • پله آجری

یکی از مدل های فانتزی و زیبا برای ساخت پله های حیاط آجر می باشد. نمای آجر می تواند جذابیت خاصی به محیط بدهد، البته در این مورد باید از آجرهای تزئینی که رنگ های چشم نوازی دارند استفاده کنید همچنین توجه کنید این مدل پله برای تعداد پله های زیاد مناسب نیست و بیشتر یک جنبه تزئینی دارد.

  • پله آلومینیومی یا استیل

آلومنیوم و استیل نوعی از فلز هستند که با ظاهری براق و جذاب نمایی مدرن و زیبایی را به محیط می بخشد. این سازه ها بصورت پیش ساخته وجود دارند.

  • پله بتنی

بتن یکی از متریال هایی برای ساخت پله های مختلف در انواع حیاط ها می باشد. اگر شما قصد دارید در حیاط خانه خود پله ای بسازید که طول عمر بالایی داشته باشد و به نوعی عمرانه محسوب شود از بتن استفاده کنید. البته تنوع در پله گرد بتنی کم است و فضای بیشتر نسبت به دیگر مدل ها اشغال می کند.

  • پله مدرن

برخی از افراد دوست دارند که در محیط خانه ویلایی خود از نمایی مدرن استفاده کنند. این تصمیم بیشتر در خانه های باغ ویلایی مشاهده می شود زیرا باعث افزایش نرخ و قیمت محیط خواهد شد. پله های مدرن در واقع نوعی متریال نیست بلکه ساختار و طراحی پله و جزئیاتی که می تواند یک سازه معمولی را یک جلوه فانتزی و جذاب ببخشد. برای مثال نورپردازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین کارهایی است که می توانید در این بخش انجام دهید.

چگونه بهترین پله برای حیاط ویلایی خود بسازیم؟

تا اینجا با انواع پله گرد ها آشنا شدید؛ اکنون سوال اصلی اینجاست که چگونه بهترین مدل را انتخاب و آن را اجرا کنیم؟ انتخاب و ساخت پله می تواند یک مسیر پرچالشی باشد که علاوه بر صرف هزینه های زیاد وقت زیادی را هم از شما می گیرد. ممکن است احتمال خطا و اشتباه نیز وجود داشته باشد. شما با مجموعه آس استپ می توانید این مشکل را حل کنید، حتی قبل از انجام پروژه می توانید از ما مشاوره رایگان نیز دریافت کنید.

انواع مدل های پله حیاط خانه ویلایی/ادامه

  • اجرای پله گرد فلزی فرفورژه

همانطور که اطلاع دارید راه پله ها انواع مختلفی دارند که می توان گفت پله فلزی یکی از پرطرفدارترین پله های حیاط ویلایی به حساب می آید. بالاترین جست و جو در اینترنت پله فلزی است که شاید برای قیمت مناسب، تنوع بالا، طرح ها و سرعت بالای اجرا از عوامل انتخاب این پله ها باشد. یکی از خوبی های این مدل این است که این پله ها با اکثر خانه ها و نماها منطبق می شود. پله های فرفورژه ها معمولا برای طراحی به کار برده می شود، به طور ساده می توان گفت که وقتی پله های حیاط ویلایی خود را به کار بردید می توانید از فلز فرفورژه برای تزیین پله های خود از آن استفاده کنید تا ظاهری زیبا و جذاب را به حیاط خانه خود بدهید.

نکته: می توان گفت که از پله های فرفورژه برای طراحی نرده های داخل ساختمان و حتی برای پله های حیاط ویلایی استفاده کرد.

  • پله فلزی ساده

سادگی در طراحی پله های ویلایی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. ساخت پله گرد فلزی فلزی ساده یا پله مستقیم با استفاده از متریال های فلز، یک حرکت ایده آل برای خانه ویلایی محسوب خواهد شد. در این مدل ها نیز استقامت، ماندگاری، تنوع در طرح ها، ایمنی، قیمت مناسب و ویژگی های جذاب در انتظار شما خواهد بود.

پله گرد آس استپ64

نکته : موردی که خیلی اهمیت دارد این است که در فضایی که افراد رفت و آمد زیادی دارند استفاده از این پله های ساده یک طرفه و دو طرف بهتر از مدل های دیگر است. یکی از مزیت های این پله ها رفت و آمد آسان و جا به جایی وسایل در آن ها می باشد.

  • پله فلزی گرد

پله گرد فلزی یکی از محبوب ترین سازه ها می باشد که جا دارد به صورت اختصاصی در مورد آن صحبت کنیم. برای خانه های دو طبقه ویلایی که می خواهند هر دو طبقه به حیاط دستری داشته باشد، ساخت پله گرد فلزی یک گزینه عالی محسوب می شود. این مدل می تواند یک دست و پله پیچ باشد به اینصورت که یک ورودی و خروجی از پایین و بالا داشته باشد. در برخی موارد نیز می توان با اضافه کردن ورودی بیشتر چند طبقه را به یکدیگر متصل کرد. یکی از مزایای ویژه این سازه انعطاف در ابعاد آن است که می توانید در محیط های کوچک از آن بهره مند شوید.

انواع مدل های پله حیاط خانه ویلایی

پله گرد مخصوص خانه های ویلایی، در دنیای مدرن طراحی داخلی راه پله ها فقط به عنوان یک ابزار جا به جایی بین طبقات حساب نخواهند شد. طراحان داخلی از این المان ها به عنوان یکی از اجزای مهم در دکوراسیون خانه ها و ویلاها یاد می کنند. در خانه های ویلایی حیاط یک بخش مهمی را شامل می شود. بسیاری از تفریحات و وقت گذرانی ها در حیاط ویلاها صورت می گیرد. فرقی ندارد خانه ویلایی شهری باشد یا خانه باغ ویلایی در بیرون از شهر و در دامنه طبیعت. هر دو گزینه بزرگترین سهم نما و زیبایی محیط را پله ها نقش بسیار مهمی در این موضوع دارند.

ساخت پله گرد آس استپ90

یکی از حساس ترین موارد در ساخت پله گرد انتخاب مدل پله می باشد. همانطور که گفته شد این سازه ها تاثیر بسیار زیادی در نمای خانه دارد پس بسیار مهم است که چه مدلی را انتخاب می کنید. برای اینکار نباید فقط به طرح پله دقت کنید، حتی نباید سراغ گران ترین و شیک ترین طرح ها بروید. مهم ترین اصل در این بخش رعایت هماهنگی و تناسب می باشد، به این معنا که شما باید به ساختار خانه خود دقت داشته باشید، محیط بیرونی را در نظر بگیرید و بعد از آن مطابق با آن مدل مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. برای مثال در خانه های ویلایی با نمای رومی، استفاده از پله های چوبی به هیچ عنوان مناسب نیست.

پله گرد کنج دیوار

یکی دیگر از مدل های پله دوبلکس برای خانه کوچک، پله گرد کنج دیوار است که بسیار کاربردی و در عین حال زیباست. این نوع راه پله ها در کنج دیوار و در کنار در ورودی قرار می گیرند. این مدل پله های گرد بسیار ساده و در عین حال زیباست و برای خانه های کوچک بسیار مناسب می باشند، یکی از خصوصیات این مدل راه پله ها قابلیت دسترسی آسان است.

  • پله بدون نگهدارنده

پله گرد فلزی آس استپ9

خانه های مدرن همیشه جذاب و مورد پسند همه بوده اند. یکی از ویژگی های یک خانه مدرن، داشتن پلکانی با ظاهری مدرن و جذاب است. ساخت پله بدون نگهدارنده یا بدون قالب نه تنها می تواند در کاهش فضای اشغالی بسیار مفید باشد، بلکه می تواند به جذابیت دکوراسیون نیز کمک کند. به صورت معمول برای طراحی راه پله از محافظ و نرده استفاده می کنند. امروز ایده های جالبی برای طراحی راه پله دوبلکس برای خانه های کوچک ارائه شده است که بدون هیچ نگهدارنده ای یا محافظ است. این مدل راه پله ها بسیار فانتزی می باشد.

  • پله شیشه ای

یکی از مدرن ترین انواع مدل پله دوبلکس برای خانه های کوچک، پله دوبلکس شیشه ای است. بخش اعظم این سازه از شیشه های مخصوص سیکوریت نشکن استفاده می شود که قابلیت ترکیب با متریال دیگر هم در آن وجود دارد. برای مثال ترکیب پله شیشه ای و نرده استیل بسیار جذاب است. استفاده از شیشه برای خانه های کوچک موثر است.

  • پله گرد معلق

هر گونه جزییات را می توانید حذف کنید و تنها یک مسیری برای عبور بسازید. ساخت پله معلق در چند سال اخیر بسیار طرفدار داشته  و بسیاری از افراد به سمت این پله ها کشیده شده اند. با کمترین فضای اشغالی می توانید چسبیده به دیوارهای حامل، پله های را بسازید که در اوج زیبایی فضای کمی را اشغال کنید.

ایده هایی برای طراحی مدل پله دوبلکس خانه کوچک

جالبه که بدانید برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس کوچک، بهتر است که راه پله آن توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا همانطور که گفته شد راه پله جز زیبا ترین بخش های خانه های دوبلکس می باشد. استفاده از راه پله های گرد و سه طرفه، کلاسیک و مدرن باعث می شود تا فضای خانه بسیار زیباتر شود. در طراحی های دکوراسیون داخلی استفاده از سبک کلاسیک و مدرن بسیار رایج است و از تزئینات داخلی بسیاری استفاده می شود اما درسبک مدرن به این صورت نیست و همه چیز بر پایه سادگی می باشد و هیچگونه تزئینات اضافی ندارد.

پله گرد دوبلکس

یکی از انواع مدل های پله دوبلکس برای خانه های کوچک که بسیار پرطرفدار می باشد، پله دوبلکس گرد است. فرقی ندارد متریال مد نظر شما فلزی یا چوب یا استیل باشد، پله گرد برای هر مدل طراحی مناسب می باشد. البته در میان مدل های مختلف، پله فلزی انتخاب بهتری است. پله های گرد دوبلکس دارای یک نیم چرخش با شیبی کم است که دو سطح را به یکدیگر متصل می کند. ویژگی اصلی این مدل پله کمترین میزان اشغال فضا و بیشترین کارایی است. در واقع شما می توانید مناسب با ابعاد و اندازه های خود پله مورد نظر خود را بسازید. پله های گرد از نظر دکوراسیون نمره بسیار خوبی دارد. طرح ها و مدل های مختلف برای انواع سلیقه ها و علایق وجود دارد، تنها کافیست سازندگان حرفه ای و متخصص را پیدا کنید.

راه پله مارپیچ

دیگر مدل های پله دوبلکس برای خانه های کوچک راه پله مارپیچ می باشد. استفاده از این مدل پله  برای خانه های دوبلکس که مساحت زیادی برای اجرای پله ندارند بسیار مناسب است. تفاوت پله پیچ با پله گرد میزان چرخش آنها می باشد. در پله پیچ چرخش گاهی 180 و گاهی 360 درجه است یعنی فرد هنگام بالا رفتن از پله ها در واقع در حال چرخش دایره ای به دور یک محور است.

ساخت پله گرد آس استپ65

  • کمترین اشغال فضا
  • تنوع در طرح ها و مدل ها
  • طول عمر بالا و نگهداری آسان
  • ایمنی خوب
  • انعطاف در اندازه

پله دوبلکس چوبی زاویه دار

چوب همیشه یکی از جذاب ترین و پراستفاده ترین متریال برای ساخت پله بوده، اکنون به عنوان یک مدل پله دوبلکس برای خانه های کوچک می توان از چوب استفاده کرد. پله چوبی زاویه برای استفاده در گوشه های یک خانه با مساحت کم بسیار مناسب است. چوب در حالت عادی می تواند فضای زیادی را اشغال کند و مناسب محیط های کوچک نباشد، اما اگر در طراحی خلاقیت کافی داشته باشد می توانید پروژه را به صورت حرفه ای و مناسب با اندازه های محیط بسازید. استفاده از متریال چوب در راه پله بسیار رایج است و این نوع پله ها نوعی نوستالژی می باشد؛ به دلیل رنگ گرمی که دارد آرامش و زیبایی خاصی به خانه شما می دهد. شما با استفاده از این نوع پله می توانید دکوراسیون داخلی کلاسیک و جذابی داشته باشید.

پله دوبلکس برای خانه های کوچک

اگر شما دنبال ساخت پله دوبلکس در خانه خود هستید و نمی خواهید مکان زیادی را این سازه اشغال کند بهتر است این مطلب را دنبال کنید. شما با یک تصمیم آگاهانه و یک انتخاب خوب می توانید پله ای مناسب با شرایط محیط خود بسازید و یک زیبایی بی نظیری را در خانه خود بوجود آورید. یکی از پله هایی که برای این تصمیم می تواند گزینه ای عالی باشد، ساخت پله گرد فلزی است.

چالش پله دوبلکس برای خانه هایی با مساحت کم

پیدا کردن چندین مدل پله دوبلکس برای خانه های کوچک که از نظر کیفیت و زیبایی مناسب باشد تبدیل به یک چالش بزرگ شده. با گذر زمان مساحت و ابعاد خانه ها کوچکتر می شود و بجای آن طبقات بیشتری به خانه اضافه می شود. صاحبان خانه های دوبلکسی از فضای زیادی برخوردار نیستند و نمی خواهند حجم زیادی از محیط را مشغول پله کنند. شما باید در انتخاب مدل مناسب دقت کنید.

معرفی خانه های دوبلکس

قبل از بررسی انواع مدل های پله های گرد دوبلکس بهتر است یک آشنایی کوچکی از خانه های دوبلکس داشته باشید و با این مدل خانه ها آشنا شوید. خانه دوبلکس یک طبقه است و فضای داخلی آن از دو طبقه تشکیل شده، به صورت معمول طبقه اول اتاق نشیمن و پذیرایی می باشد و طبقه دوم اتاق خواب ها قرار دارد، وجود راه پله امکان ارتباط را برقرار می کند. استفاده از پله گرد دوبلکس مناسب و حرفه ای در این خانه ها زیبایی دکوراسیون خانه ها را چندین برابر می کند همچنین در انتخاب این سازه ها باید چندین نکته را توجه کنید:

پله گرد آس استپ96

  • ابعاد و اندازه مناسب پله برای محیط
  • انتخاب مدل پله ایمن
  • استفاده یا عدم استفاده از نرده
  • انتخاب متریال مناسب
  • مکانی مناسب برای ساخت پله دوبلکس
  • طراح دقیق و حرفه ای

راه پله چوبی چقدر هزینه دارد؟

به دلیل اینکه نصب آن راحت تر و در زمان کم مقرون به صرفه می باشد بیشترازاین پله ها استفاده می کنند، چون اگر هر چه ساخت پروژه طولانی تر شود با افزایش هزینه روبه رو خواهد شد، پله گرد چوبی بعد از طراحی نهایت یک الی دو روز مونتاژ می شود.

مزایای پله های چوبی

  • نظافت و نگهداری آن بسیار راحت می باشد.
  • یک احساس طبیعی بودن به ساختمان می دهد.
  • ارزش ساختمان بالا می رود.
  • استفاده از چوب های کاج و گردو که سایه روشن دارند باعث می شد فضای داخل ساختمان دلبل بازتر شود.
  • محکم و بادوام
  • نظافت راحت
  • بعد از مدتی برای جلوه بهتر می توان آن ها را سمباده زد.
  • باعث افزایش بهای ملک خواهد شد.

معایب کفپوش چوبی

  • اگر نوع طبیعی باشد قیمت بالایی دارند.
  • با توجه به تغییرات دمایی ممکن است دچار کاهش سایز شود.
  • به مراقبت زیادی نیاز دارند.

پله های چوبی قدیمی

پله گرد چوبی از قدیم تا امروز مورد استقبال زیادی از کاربران می باشند، راه پله چوبی مانند هر وسیله دیگری بعد از گذشت یک بازه زمانی به تعمیر و بازسازی نیاز دارند. پله های قدیمی که در گذشته طراحی شده اغلب از آج و جدا کننده تشکیل شده که بعد از گذشت مدتی باعث فرسوده شدن  آج ها، سرو صدای پله ها می شدند، البته متخصصان به راحتی می توانستند پله ها را تعمیر کنند.

پله گرد چوبی معلق چیست؟

این پله ها به صورت معلق و شناور در هوا می باشند، راه پله آن از یک شاسی اصلی که جنس آن آهن می باشد تشکیل شده و در داخل دیوارها کار گذاشته می شوند. این پله های شناور را در ویلاها و ساختمان های مدرن بیشتر نصب می کنند و برای حفاظ آن از نرده شیشه ای یا فلزی استفاده     می شود تا ایمنی آن افزایش پیدا کند.

چه نوع راه پله هایی در ساختمان ها استفاده می شود؟

  • پله چوبی استریت یا مستقیم= این نوع راه پله بسیار ساده و رایج می باشد و بدون هیچ پیچی طبقات را به هم وصل نمی کند.
  • راه پله چوبی 90 درجه= معمولا اگر نتوان کفپوش چوبی راه پله ها را به صورت مستقیم وصل کرد، باید از نوع 90 درجه استفاده شود که فضای کمی را اشغال می کند.

قیمت پله گرد فلزی آس استپ4

  • پله گرد چوبی= این نوع راه پله حول یک محور منحنی می شود، این پله ها کاملا مستقیم هستند و هیچ ستون مرکزی برای اتصال طبقات بین آن ها وجود ندارد.
  • پله چوبی اسپیرال= این پله ها به صورت مارپیچ دور یک ستون مرکزی هستند، فضای کمی را اشغال می کنند و دارای قیمت ارزانی می باشند.
  • راه پله چوبی رفت و برگشتی: به پله هایی گفته می شود که تغییر جهت 180 درجه را دارند و در میان راه از یک پاگرد مستطیل شکل استفاده می کنند، فضای کمی را اشغال کرده و مناسب محیط های کوچک می باشد.
  • راه پله ال شکل= این راه پله خیلی شبیه به نوع ال شکل می باشد، این دو در محل قرارگیری پاگردها تفاوت دارند.
  • راه پله یو شکل= مثل راه پله 180 درجه می باشد، تفاوت آن در محل قرارگیری پاگردها می باشد که در قسمت پایین تری نسبت به حالت 180 درجه قرار دارد، فضای کمی را اشغال می کنند.
  • راه پله ویندر= از این راه پله زمانی استفاده می شود که دارای محدودیت در ارتفاع می باشیم، پله ها به صورت ممتد در کنار هم قرار می گیرند و پاگرد ندارند.

پله چوبی دوبلکس چیست؟

راه پله چوبی دوبلکس مناسب برای فضاهای محدود می باشد، طراحی پیچیده ای دارد ولی اگر بطور اصولی نصب شودباعث افزیایش زیبایی در دکوراسیون داخلی ساختمان خواهد شد. اغلب از نرده برای راه پله دوبلکس استفاده می شود، طراحی های آن به صورت گرد، مارپیچ و مستقیم می باشد.

پله های چوبی چه مراقبتی نیاز دارند؟

این پله ها به دلیل اینکه بافت نرمی دارند و ظریف می باشند باید از آن ها مراقبت کرد:

قیمت پله گرد فلزی آس استپ50

  • از برخورد اشیای نوک تیز به پله ها خودداری شود، چون بافت نرمی دارند احتمال آسیب دیدگی آن ها بالا می باشد.
  • با کفش نامناسب تردد نشود، چون امکان خط افتادن روی پله بالا می باشد.
  • برای تمیز کردن راه پله های چوبی از موادهای شوینده استفاده نکنید، فقط کافی است برای از بین بردن گرد و غبار از یک دستمال نم دار استفاده کنید، اگر وقت کافی برای نظافت پله ها ندارید باید از رنگ های تیره استفاده کنید مانند چوب های زاج و ماهون که گرد و غبار را پنهان می کند.
  • رطوبت باعث کاهش طول عمرپله های چوبی میشود، پس اگر آبی یا مایعاتی ریخته شد سریع آن را پاک کنید.

برای پله های تمام چوب، چه چوبی مناسب می باشد؟

اولین وضوع سرمایه کارفرما می باشد، موضوع بعدی باید میزان تردد و میزان کارایی راه پله را در نظر گرفت. چوب ها طرح و رنگ های متعددی دارند، از رایج ترین چوب ها که مورد استفاده قرار می گیرند: چوب راش، روسی، بلوط

از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید کیفیت محصول می باشد. قیمت پله چوبی در بازار تا حدودی به آن بستگی دارد. بهترین چوب برای ساخت پله های چوبی: درخت گردو، بلوط و سرو  می باشد، این نمونه چوب ها بسیار محکم می باشند و همچنین ماندگاری آن ها بالا می باشد؛ از طرف دیگر زیبایی که این چوب ها به ساختمان می دهد بسیار بالا می باشد.

پله گرد چوبی مدرن

این سازه چوبی بسیار زیبا یکی از سبک‌های مدرن امروزی در معماری می‌باشد. این پله ها را می‌توان در منازل، ساختمان، هتل و ویلاها و… مشاهده کرد. شما می توانید جنس پله ها را از چوب، سنگ یا شیشه انتخاب کنید. تمامی این پله ها مستحکم می باشند و در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارند. پله گرد از جنس چوب یک سازه ای می باشد، به دلیل اینکه یک حس گرمی انتقال می دهد مورد استقبال قرار گرفته است و علاوه بر آن یک نمای زیبایی به ساختمان می دهد.

در مورد پله گرد چوبی چه می دانید.

بیشتر افرادی که قصد ساخت پله در ویلای شخصی خود دارند، پله گرد را به دلیل ظاهر زیبایی که دارد نسبت به بقیه پله ها ترجیح می دهند. یکی از پرطرفدارترین پله ها، پله چوبی می باشد که علاوه بر زیبای ظاهری که دارد، مقاومت آن نیز بالا می باشد. این نکته را هم عرض کنم که چوب جز ساخته هایی می باشد که هیچوقت از مد نمی افتد به همین دلیل همیشه مورد استقبال ویژه ای قرار می گیرد.

قیمت پله گرد فلزی آس استپ96

در ساخت پله چوبی از اسکلت فلزی استفاده می شود که ساخته اصلی پله چوبی را تشکیل     می دهد. باید در اسکلت سازی آن مهارت زیادی به خرج داد چون با کوچکترین خطا باعث ناهمواری کل کار می شود. پس از ساخت اسکلت فلزی، نوبت نجار است که کف چوبی را اندازه گیری و بسازد. هنگام نصب، نجار روی کف پله ها چسب آکواریوم می ریزد تا در مدت طولانی و با تردد بسیار باعث جیر جیر پله ها نشود.

چند نوع پله گرد چوبی داریم؟

  • پله چوبی اسپیرال= این پله به شکل مارپیچ است.
  • پله چوبی ساده= شعاع کمتری نسبت به پله قبلی دارد.
  • پله چوبی 90 درجه= این پله ها یک پاگرد کوچک دارند، نسبت به پله های استریت ایمنی بیشتری دارند، در این پله ها احتمال مرگ و آسیب دیدگی خیلی کاهش پیدا میکند، اجرای راه پله چوبی به شکل ال فضای کمتری اشغال می کنند نسبت به استریت، در فضاهای کوچک کارایی بهتری خواهند داشت.

قیمت پله گرد چوبی دوبلکس

راه پله های چوبی با توجه به اینکه از ظاهر زیبا و محصور کننده ای برخوردار می باشند، افراد زیادی به دنبال تغییرات اساسی دکوراسیون خانه خود هستند.

قیمت پله گرد فلزی آس استپ91

این مدل از پله های دوبلکس را مد نظر خود داشته باشید. باید این را بدانید که قیمت پله چوبی دوبلکس از دیگر راه پله ها از جمله دوبلکس فلزی و سنگی گران قیمت تر است. استفاده از چوب به دلیل اینکه از جنس طبیعت است فضای داخلی ویلای شما را گرمتر می کند و این حس گرم و لطیف را به افراد داخل آن ویلا منتقل خواهد کرد.

نورپردازی جذاب پله گرد دوبلکس

نوردپردازی هنگام شب، باعث می شود که راه پله جلوه خاصی به خود بگیرد. می توان پله گرد را به گونه ای طراحی کرد که به محض رسیدن افراد به آرامی روشن شوند و به شما این امکان را می دهد که با خیالی راحت از راه پله دوبلکس بالا بروید. علاوه بر آن به یک وسیله برای بازی کودکان نیز تبدیل شده است و کودکان برای وقت گذرانی و بازی روی آن ها راه می روند. اگر هنگام تردد افراد هنگام ورود و خروج چراغ ها به آرامی روشن و خاموش شوند، علاوه بر زیبایی باعث صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد.

مزایای پله گرد چوبی

  • نگهداری و نظافت راحت بدون استفاده از هرگونه مواد شوینده ای
  • احساس طبیعی بودن را به داخل ساختمان می دهد.
  • باعث افزایش ارزش ساختمان می شود.
  • استفاده از چوب هایی مانند کاج و گردو که سایه روشن می باشند، فضا را روشن تر جلوه می دهند و به دلبازی محیط داخلی خانه کمک می کند.
  • پله های چوبی را می توان در ابعاد و اندازه های مختلف و در طرح و رنگ های متنوع طراحی و اجرا شود.

پله گرد دوبلکس سنگی

به انواع سنگ های مورد استفاده در پله دوبلکس می توان به سنگ مرمریت که در نگاه اول شبیه سنگ مرمر است اشاره کرد اما تفاوت بسیار زیادی با آن دارد. ظاهر آن شیشه ای است و در بیشتر راه پله های بخش اصلی ساختمان از آن استفاده می شود.

  • سنگ چینی در قدیم، در ایران به دلیل رنگ روشن آن در مناطق گرمسیر برای نمای ساختمان و برای جلوگیری از جذب گرمای زیاد از این پله ها استفاده می شود.
  • سنگ مصنوعی، در طرح بندی های مختلف، قیمت مناسب، کیفیت بالا و سهولت در دسترسی آن، یکی از مزیت های سنگ مصنوعی می باشد.
  • سنگ مرمر بسیار سیقل پذیر و رنگ زیبایی دارد. مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما دارد و در داخل ساختمان از آن استفاده می شود.

بهترین  پله گرد چوبی دوبلکس

پله چوبی معلق

بدون شک پله های معلق به عنوان یکی از خاص ترین و جدیدترین پله های پیش ساخته می باشد. در بسیاری از ویلاهای دوبلکس و ساختمان های مدرن لاکچری از این نوع پله استفاده می شود. پله های چوبی معلق احساس شناور بودن را به افراد می دهد که می تواند بسیار متفاوت و جالب باشد. شاسی اصلی این نوع راه پله از جنس آهن می باشد که در داخل دیوار تعبیه شده است و پنل های چوبی بر روی این شاسی نصب می شود. استفاده از نرده های کابلی یا شیشه ای می تواند زیبایی و امنیت این پله ها را زیاد کند.

طراحی انواع پله گرد چوبی

اگر شما در حال ساخت یا بازسازی خونه خود هستید، انتخاب یک راپله مناسب با سبک طراحی و دکوراسیون خانه بسیار با اهمیت می باشد.

همانطور که اطلاع دارید سبک ها و متریال های گوناگونی وجود دارد که برای ساخت و اجرای پله های دکوراتیو و جدید با تنوع بالا مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید هنگام خرید پله گرد این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از گونه های چوب به راحتی در برخورد با آب و هوای مرطوب ممکن است دچار آسیب شوند. بنابراین نوع مناسب چوب باید متناسب با شرایط آب و هوایی محیط زندگی باشد. برای راه پله های داخلی، چوب های متنوعی برای انتخاب وجود دارد که شیکی خاصی را به دکوراسیون زندگی شما می بخشد. از محبوب ترین نوع چوب های مورد استفاده در پله های چوبی عبارتند از:

  • چوب درخت بلوط
  • چوب درخت افرا، گردو
  • چوب های راش

اجرای پله گرد چوبی دوبلکس

پله گرد چوبی یکی از برجسته ترین طراحی های موجود در راه پله ساختمان می باشد. این سازه با سبک های کلاسیک و مدرن در معماری امروزی مورد استفاده قرار می گیرد و در منازل مسکونی، اداره ها، رستوران ها، هتل ها و ویلاها کاربرد زیادی دارد.

پله گرد آس استپ65

پله با هدف تردد بین طبقات مختلف یک ساختمان طراحی می شود و برای همین جهت لازم است تا از مقاومت بالایی برخوردار باشد. جنس پله گرد باید به گونه ای انتخاب شود تا با فضای موجود داخل ساختمان متناسب باشد، همچنین علاوه بر جمع و جور بودن پله، باید مقاومت بالایی داشته باشد. از بین تمامی متریال های موجود، چوب از استحکام بالایی رخوردار است. بدین ترتیب پله های چوبی مخصوصا پله های گرد و دکوراتیو به عنوان وسیله ای امن برای عبور و مرور شناخته می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع پله گرد چوبی آشنا کنیم.

پله گرد چوبی دوبلکس

پله گرد چوبی دوبلکس از لحاظ کاربری و زیبایی نسبت به سایر پله های دوبلکس خاص تر است. علاوه بر زیبایی پله های چوبی، یکی از مزیت هایی که دارد این است که سطح گرم و غیر لغزنده ای دارد. به عنوان مثال اگر قصد تردد در بخش های داخلی ویلای دوبلکس خود با پای برهنه بردارید، بهترین گزینه برای کف پله ها چوب می باشد. البته قابل ذکر است که نوع چوب مصرفی و تاثیر آن روی عمر پله های دوبلکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شرایط نگهداری از چوب و میزان ماندگاری آن نسبت به بقیه متریال ها از مزیت های این نوع پله گرد می باشد. می توان گفت که پله دوبلکس چوبی می تواند تا سالیان طولانی بدون فرسودگی قابل استفاده باشد. پله چوبی کاربرد فراوانی در دکوراسیون هایی با سبک کلاسیک دارد. ظاهر نوستالژیک و رنگ گرم این نوع پله باعث می شود که محبوبیت آن چندین برابر شود. به همین جهت چوب به دلیل تاثیرات مثبتی که روی روح و روان افراد دارد، بسیار توصیه می شود که از آن برای ساخت پله های گرد در خانه دوبلکس استفاده شود.

خطاها و نبایدها در طراحی پله‌ گرد

  1. بدون در نظر گرفتن کاربری طبقه بالا اقدام به استفاده از این پله ننمایید، چرا که اگر طبقه بالا محل قرارگیری محل‌های پر رفت و آمد مانند اتاق خواب باشد باید استاندارد سازی بیشتری نسبت به زمانی که طبقه بالا کاربری کمتری دارد اعمال گردد.

پله گرد آس استپ2

  1. انداره ارتفاع هر پله انتخابی باید بین 17 الی 20 سانتی متر باشد.
  2. پاخور قسمت کوچک پله کمتر از 20 سانتی متر نباشد تا خطر سقوط افراد را در پی نداشته باشد
  3. قسمت وسط کف پله نیز مانند قسمت کوچک‌تر آن حائز اهمیت است و حداقل اندازه کف وسط پله باید 30 سانتی متر باشد.
  4. وید در پله‌های گرد همان شرایط و محل نصب پله را دارد و ابعاد آن باید رعایت گردد.
  5. در اندازه‌گیری ارتفاع این پله دقت شود که محاسبه دقیق آن حتما از کف تمام شده طبقه شروع به اندازه ‌گیری شود.
  6. حتما از متریال‌های با استحکام بالا که چوب و فلز از بهترین نمونه‌های آن می‌باشند استفاده گردد.

به یاد داشته باشید این پله گرد  تنها می‌تواند به‌عنوان راهی ارتباطی در بین طبقات باشد پس باید دارای مقاومت بالایی باشد تا در شرایط بحرانی بتواند کاربری داشته باشد.

از پله گرد چه می‌دانید؟

-طراحی این نوع پله و مزایا و معایب آن

قدمت استفاده از این پله به قرون وسطی برمی‌گردد که در آن دوران در طراحی راه‌پله‌های قلعه‌ها و کلیساها از این نوع پله استفاده می‌کردند و با استفاده  از همین روش و طراحی به خلق شاهکارهای معماری بسیاری نیز طراحی و ساخته شده بود.

استفاده از این نوع پله به‌خصوص در فضاهایی که معضل کمبود فضا آزاردهنده است راهکاری نجات دهنده می‌باشد و معماران مدرن اغلب به همین دلیل و همچنین امکان تطابق آن با اکثر طرح‌های ساختمانی از این روش بهره می‌برند.

در پله‌های گرد از متریالی استفاده می‌شود که هم مقاومت بالا و هم ظاهری ماندگار دارند.

پله‌های گرد و مزایا

در باب مزایای این نوع پله که خاص و جذاب نیز می‌باشد مطالبی خواهیم آورد که دنبال کردن آن برایتان قطعا مفید خواهد بود:

-گسترش فضای داخلی:

از آنجا که پله باعث اشغال فضای زیادی شده و از عبور نور نیز جلوگیری می‌کند طراحان این پله د و همچنین دوبلکس پلان‌هایی کار می‌کنند که در جهت رفع این دو عیب بوده و آن طراحی و به کارگیری پله‌های گرد می‌باشد.

-پله‌ای ایمن در برابر آتش و خطرات دیگر

پله رینگ یا گرداین پله همچنان که بر جذابیت و زیبایی فضای شما می‌افزاید،تاثیر بسیاری نیز در تامین ایمنی‌تان در مقابل آتش‌سوزی و خطرات احتمالی دیگر دیگر دارد و همچنین نوع مارپیچ این پله به‌عنوان پله فرار اضطراری و یا جلوگیری از آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-کیفیت مناسب:

جنس چوب به‌ کار رفته دراین پله مارپیچ فلز چدنی به هم چسبیده است. این چوب به گونه‌ای قابل انعطاف می‌باشد که قابلیت استفاده در فضاهای کوچک را به ارمغان می‌آورد و همچنین امکان عبور و مرور از این پله نیز بسیار آسان است. طراحان ما قادرند حتی در تنگ‌ترین فضاها برای شما طراحی پله‌تان را انجام دهند.

-قابل نصب بودن حتی در طبقه اشکوب:

در منازل دارای طبقات اشکوب با استفاده از پله گرد مارپیچ و همچنین پله معلق کار شما را از دردسر دسترسی به سایر طبقات رها کرده و باعث آسانی دسترسی خواهدشد.-دسترسی آسان به سایر نقاط در منازلی که به‌ علت دارا بودن انباری یا گلخانه برای دسترسی به آنها با مشکل مواجه می‌شوند ما پیشنهاد این پله، مارپیچ را جهت آسان شدن این دسترسی‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

صاف و تراز و عمودی قرار می گیرند. یک میل گرد در ابتدای کف پله و میل گرد بعدی در بخش وسط کف پله قرار می گیرد.

اگر بخواهند در زمان نصب پله به این حالت برای به دست آوردن بخش وسط پله متر در دست نگیرند و یا شابلونی درست نکنند، بایتسی در زمان ساخت کف پله، یک قوطی 20 در 20 در وسط کف پله جایگذاری کنند. این کار موجب می شود که پس از اتمام کار چوب کف پله در قسمت وسط پله شکم نیاورد و باعت ایجاد جیر جیر و سر و صدای اذیت کننده نشود.

بخش بعدی(نحوه ساختن پله گرد دورلوله) :

در مرحله ی بعدی میل گرد دوم را را بر روی 20 در 20 وسط کف پله قرار می دهیم و هر کجا که تراز شود آن را در دل لوله بدون هیچ فاصله ای قرار می دهند. سپس یکی از ستون ها ی نرده را بر روی ابتدای هر کف پله قرار می دهیم.

نصب پله گرد دور لوله:

همین طور که متوجه شدید تا اینجای کار کف پله ها را در کارگاه های ساخت پله تولید می شوند و یکی از ستون های نرده بر روی ابتدای هر پله نصب می شود. سپس بعد از این دو مرحله، لوله مرکزی در سر جای خودش می ایستد و تکان نمی خورد که بتوان کف پله ها را بر روی آن جوش داد. البته هر یک از پله ساز ها یک شیوه برای انجلم این کار دارند. اما بهترین و آسان ترین راه برای نصب پله گرد متعلق به شرکت آس استپ می باشد.

ابتدا پله مربع و یا ستطیل شکل را در بالا توسط میل گرد در ضخامت های سقف بسیار محکم می کنند، حال بایستی لوله ی مرکزی را توسط میل گرد در ضاخمت های سقف محکم کرد. سپس باید لوله مرکزی را توسط متر از دو طرف یا حتی سه طرف یعنی اگر دو طرف پله پیچ حول محور ما دیوار قرار گرفته باشد، بایستی اندازه یک کف پله  یا ممکن است کمی هم بیشتر فاصله داشته باشد.

آشنایی با پله گرد دی ان ای و شرایط اجرای آن

نام این نوع پله گرد به دلیل شباهتی که با دی ان ای های موجود در هسته سلول های زنده دارند، دی ای ان نامگذاری شده اند. نحوه اجرای این نوع پله های گرد به این صورت می باشد که دو پله کاملاً هم اندازه و همینطور هم جهت با شروع و پایانی که که حول یک مرکز و بین طبقات یکسان می باشد، نصب می شود. توجه داشته باشید که در اجرای این نوع پله مدل سازه می تواند هر چیزی باشد ولی بهترین گزینه برای آنها تک محور کنسولی از خارج می باشد.

اجرا و نصب پله گرد دی ان ای بسیار نادر می باشد. مهمترین دلیل نادر بودن این نوع پله ی گرد می تواند موضوع کاربردی آن باشد. در حقیقت توجیه کافی برای کاربرد اجرای این نوع پله وجود ندارد. زیرا همه پله های ساخته شده قرار است که مبدا و مقصد مشترک داشته باشند تا افراد به وسیله آن از مبدا به مقصد برسند. حقیقتاً یکی از این پله ی گرد ها کافی می باشد و دیگری تقریباً اضافه است. اجرا و نصب پله ی گرد دوم بیشتر جنبه ی زیبایی دارد و برای زیباتر شدن پله ی اول نصب می گردد و ناگفته نماند که هزینه ها را نیز دو برابر می کند.

البته این نوع پله ها  بدون کاربرد نیز نمی باشند. زیرا این نوع پله ی گرد برای مواردی که جمعیت زیاد است، گزینه بسیار مناسبی می باشد زیرا تعداد افراد بیشتری می توانند از آن استفاده کنند. شما می توانید به جای اینکه از یک پله ی گرد عریض استفاده کنید از دو پله ی گرد با عرض کمتر استفاده کنید؛ تا مجموع ظرفیت آنها را افزایش دهید. با این کار دیگر دچار برخی از مشکلاتی که در پله ی گرد های عریض وجود دارد نخواهید داشت.

پله گرد ام دی اف

یکی دیگر از کاربرد های پله گرد دی ان ای این است که ممکن است است در برخی از موارد استثنایی ورودی ها و یا خروجی ها در یک طبقه مشترک باشند اما ما به هم مرتبط نباشند. در این صورت به کارگیری از دو مسیر پله در ساختمان اجباری می باشد. بنابراین بهترین گزینه نه برای این موارد استفاده از پله های گرد دی ان ای می باشد.

دیدگاه فنی

 اگر بخواهیم این نوع پله ها را از دیدگاه فنی بررسی کنیم متوجه میشویم که استفاده از این نوع پله  های گرد در هر فضایی میسر نیست. زیرا در برخی از طراحی ها برای جلوگیری از از سرگیری پله ها بر روی یکدیگر باید فضا بسیار بزرگ باشد و همینطور اختلاف ارتفاع طبقات باید به قدری زیاد باشد که پله ها بر روی هم برنگردند.

نمونه اجرا

یکی از معروف ترین اجرای پله های گرد دی ان ای، پله های موجود در لابی دفتر مرکزی شرکت نستله میباشد. در این اجرا از دو پله های گرد دو محور باکس استفاده شده است که نقطه تمرکز طراحی فضای ورودی این دفتر می باشد.

در اجرای پله گرد دی ان ای میتوان در وسط آن از یک آسانسور شیشه ای  یا یک مجسمه زیبا و یا …. استفاده کرد. برخی از طراحان داخلی حرفه ای همیشه از ایده های خلاقانه و جذابی برای زیباتر شدن محیط استفاده می کنند. آنها به جای اینکه فضای بین دو پله های گرد را خالی در نظر بگیرند ترجیح می دهند از یک آسانسور شیشه‌ای یا یک مجسمه یا هر چیز دیگری استفاده کنند تا محیط زیباتر به نظر برسد.

البته ناگفته نماند که استفاده از این طرح ها ممکن است به فضای بیشتری نیاز باشد. اما اگر طراح حرفه‌ای باشد از فضای کم نیز می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای زیباتر کردن محیط داخلی استفاده کند. همانطور که گفتیم در این نوع پله ی گرد از دو پله پیچی مانند دی ای ان، سلول های زنده بدن استفاده می شود.

پله گرد آس استپ

مشکلات فنی پله گرد بتنی

پله گرد بتنی از دقت هندسی پایین تری برخوردار است.

به دلیل مدل اجرایی پله گرد بتنی هنگام نصب آن دشواری های وجود دارد که عبارتند از:  هندسه صحیح قالب ها، به کارگیری از قالب های غیر استاندارد،  حرکت کردن ناخواسته قالب ها چه در زمان قالب بستن و چه در زمانی بتن ریزی. پله های بتنی از لحاظ ابعاد و اندازه هندسی دارای خطاهای بسیار زیاد تری نسبت به پله های فولادی هستند. بنابراین پله های گرد بتنی پردردسر تر از پله های گرد فولادی می باشد.

بهتر است بدانید که حواشی اجرای پله بتنی در کارگاه های ساختمانی خیلی زیاد است. در کارگاههای ساختمانی علاوه بر تداخل با سایر فعالیت های موجود در آن هدر رفتن مصالح نیز یکی از دردسرهای اسکلت پله های گرد بتنی می باشد. همچنین از بی نظمی بلند مدت نیز برخوردار می باشد.

توجه داشته باشیم که پله های گرد بتنی تقریباً غیر قابل اصلاح می باشند.

در اجرای پله گرد بتنی اگر هر زمان بعد از باز کردن قالب ها متوجه شوید که اشتباهی اتفاق افتاده. به عنوان مثال قالب ها به شدت جابجا شدند و یا در کف سازی طبقات تغییراتی صورت گرفته. تقریباً تنها راه درست کردن آن تخریب کامل پله و اجرای مجدد آن می باشد. به اصطلاح نمی توان بتن را برید و دوباره دوخت. اجرا و نصب پله های گرد بتنی تقریباً یک مسیر یک طرفه می باشد.

یک راه معمولا برای اصلاح برخی از اشتباهات پله های گرد بتنی، که آن هم استفاده از آجر چینی پرحجم و سنگین می باشد.

پله های گرد بتنی بار بسیار زیادی به ساختمان ها تحلیل می کنند. 

وزن پل های بتنی بسیار زیاد می باشد. وزن زیاد بر روی تیر محل اتصال فشار زیادی را وارد می کند.  این وزن زیاد در تکیه گاه پایینی خطر پاک شدن سقف را به همراه دارد. برای جلوگیری از این خطرات باید اسکلت محل نصب پله گرد بسیار قوی تر اجرا شود. این مورد می تواند هزینه های پنهان اجرای پله های گرد بتنی به حساب بیاید.

پله گرد بتنی آس استپ 31

 

فضای بین کف پله های گرد بتنی بسته میباشد.

بسته نبودن فضای بین کف پله ها در بیشتر پله های دکوراتیو یک ویژگی مثبت به حساب می آید.  یکی از مزایای باز بودن این فضا ها در طراحی پله ها، ورود نور و کوچک نشدن فضاها می باشد. طبیعی است که در اجرای پله گرد بتنی همچین امکانی وجود ندارد و نمی‌توان بین پله ها را فضای خالی در نظر گرفت.

اجرا و نصب پله گرد بتنی زمان‌بر است.

زمان بر بودن اجرای پله های گرد بتنی تنها به زمان اجرای قالب محدود نمی شود. اصولاً محکم شدن سازه بتنی به زمان بیشتری نیاز دارد. توجه داشته باشید که قالب ها را تا زمانی که از محکم بودن سازه ها و تحمل بار پله ی بتنی، اطمینان حاصل نشود، نمی توان باز کرد.  همینطور پس از اینکه بارگذاری کامل انجام شد تا پیدا کردن استحکام نهایی استفاده از آن به تعویق می‌افتد.

با وجود این موارد پس چرا از پله گرد بتنی استفاده کنیم؟

همه مواردی که در بالا ذکر شد به این معنا نیست که پله های بتنی هیچ جایگاهی در معماری ندارد. دلایل دیگری برای اجرای پله های گرد بتنی نیز وجود دارد که آنها هم الزامات طراحی معماری می باشد. یعنی طراح و معمار بنا بر دلایلی ترجیح می دهند که در پروژه از اجرای پله گرد بتنی استفاده شود.

معمولاً در همه این پروژه ها انتظار می‌رود که اجرا به صورت بتن اکسپورت باشد. زیرا به جز اینکه معمار و طراح قصد داشته باشد که از ظاهر و بافت بتن در طراحی خود بهره ببرد، معمولا دلیل دیگری برای اجبار به استفاده از پله گرد بتنی وجود نخواهد داشت.

امروزه در معماری های مدرن، بتن های اکسپوز جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده اند. واقعاً کستحق این جایگاه هستند. البته بهتر است بدانید که اجرای این نوع بتن بسیار سخت، تخصصی و پرهزینه میباشد.

پله گرد بتنی آس استپ 5

هزینه های مربوط به اجرای پله گرد بتنی           

ممکن است برای افرادی که قصد دارند در منازل خود از پله گرد استفاده کنند، این سوال به وجود بیاید که آیا پله گرد بتنی اجرا کنیم یا خیر؟ پله گرد بتنی یکی از مدل های اجرایی پله های گرد می باشد. همان طور که می دانید پله گرد دارای انواع مختلفی می باشد. اما دلیل انتخاب این نوع پله چه جیزی می باشد؟ در ادامه این مطلب شما را با این مبحث آشنا خواهیم کرد.

دو دلیل اصلی برای انتخاب پله گرد بتنی وجود دارد. دلیل اول مسائل مالی و دلیل دوم اجبار معمار می باشد. البته لازم به ذکر است که دلیل اول مرسوم ترین علت اجرای پله بتنی می باشد.  اما آیا واقعا پله های گرد بتنی از دیگر نوع های آن ارزان تر می باشد؟

هزینه اجرای پله گرد بتنی

هزینه های مربوط به اجرای پله های بتنی به دو بخش تقسیم می شود. هزینه مصالح و هزینه های مربوط به اجرا.

هزینه های مربوط به مصالح:

در حال حاضر قیمت بتن نسبت به فولاد ارزان تر می باشد. اما وزن به کار رفته در مصالح بتنی بسیار بیشتر از مصالح فولادی می باشد. بهتر است بدانید که پله های گرد بتنی نیز کمی دارای فولاد می باشد. بنابراین بایستی هزینه ی فولاد را نیز در نظر بگیرید. توجه داشته داشته باشید که اگر پله های گرد بتنی به طور صحیح طراحی و محاسبه شود. مصالح موجود در آن گرانتر از مصالح فولادی نشود ارزان تر نخواهد شد.

هزینه های مربوط به اجرا:

دستمزد مربوط به اجرای پله گرد بتنی در حال حاضر در تهران از 8 میلیون تومان شروع می شود. با توجه به نوع قالب بندی و کیفیت مربوط به اجرا و مشخصات پله ممکن است کمی هزینه ها تغییر کند.

در مجموع بخواهیم حساب کنیم هزینه های مربوط به اجرای اسکلت کلی یک پله های گرد بتنی در این روزها در بازار ایران از مبلغی حدود بیست میلیون تومان شروع می شود. که جالب است بدانید که این هزینه دقیقا با ساخت  یک پله های گرد دکوراتیو دو محور ورق فولادی درجه یک برابری می کند. بنابراین پله بتنی چندان هم ارزان قیمت نمی باشد.

این دو مورد از هزینه هایی که در بالا ذکر شد مربوط به هزینه های آشکار ساخت پله های گرد می باشد. برای ساخت پله های گرد بتنی و یا هر چیز دیگری علاوه بر هزینه های آشکار یکسری هزینه های پنهان نیز وجود دارد.

هزینه های پنهان پله گرد بتنی

پله گرد بتنی در مقایسه با سایر روش های مربوط به اجرا، هزینه های پنهانی زیادی دارد. همانطور که بیشتر توضیح خواهیم داد، اجرای پله های گرد بتنی بسیار زمان بر می باشد. و همین طور در پروژه های ساختمانی وقت واقعا طلاست. زیرا تاخیر زیاد در یک مرحله از کار موجب می شود که هزینه های پروژه بیشتر شود. معمولا اجرای درست همه ی مرحله های مربوط به اسکلت بندی پله  های گرد بتنی تا زمان بهره برداری تقریبا سه هفته زمان می برد. و با در نظر گرفتن گستردگی فضای کار در این مدت زمان برای انجام سایر امور هم اختلال به وجود می آید.

در بعضی از روش های مربوط به اجرای پله های گرد بتنی ، قالب بندی به وسیله ی مصالحی مثل آجر صورت می گیرد. هزینه های مربوط به این مصالح در آخر به هزینه های پنهان اجرای پله اضافه می شود.

زمانبندی پله های گرد بتنی در مقایسه با پله فولادی گرد بیشتر می باشد. زیرا تولید اسکلت پله های گرد فولادی معمولا در کارخانه  ها انجام می شود. زمانی که برای نصب یک پله های گرد فولادی در کارگاه ها نیاز است، حداکثر یک روز می باشد. بلافاصله بعد ار ساخت نیز قابل استفاده می باشد.

پله گرد آس استپ 32

نکات مهم برای انتخاب بهترین سنگ راه پله

حتما دیده اید که راه پله سنگی، در مقایسه با سایر راه پله ها دارای زیبایی و جذابیت خاصی هستند. همچنین با گذشت زمان قدیمی نشده و به ویژه در پله گرد سنگی دوبلکس، دارای نمایی فوق العاده دیدنی می باشد. البته امروزه با روی کار آمدن مدل های متنوع و گوناگونی که برای راه پله منازل، به بازار عرضه شده انتخاب کمی دشوارتر شده است. مدل های مختلف مانند سنگ مرمری، مصنوعی و گرانیتی و…  که هر کدام در رنگ بندی و طرح های مختلف وجود دارند و سبب می شود تا در نهایت، به سختی بتوانید برای تغییر یا نوسازی راه پله منزل خود تصمیم درستی بگیرید.در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی مدل های مختلف راه پله جدید، شما را در اتخاذ تصمیم درست یاری کنیم.پس با ما همراه باشید.

پله گرد سنگی آس استپ1

در صورتی که قصد دارید تا منزل خود را نوسازی کنید، یکی از کم هزینه ترین راه ها تهیه و نصب سنگ برای راه پله گرد می باشد. این سنگ در انواع مختلف مرمری، گرانیتی و کوارتزی به بازار عرضه شده است؛ البته از لحاظ استحکام و مقاومت، سنگ های گرانیتی انتخابی مناسب تر و مطمئن تری هستند؛ اما در صورتی که جنبه زیبایی راه پله،  برای شما اهمیت بیشتری دارد سنگ های مرمری با وجود دوام کمتر، دارای زیبایی خیره کننده و خاصی هستند. همان طور که گفتیم سنگ های دیگر هم با طرح ها و رنگ های مختلف در بازار وجود دارند که البته در کارایی تفاوت خاصی با هم ندارند اما با توجه به تنوع بالا می توانند گزینه خوبی برای تغییر دکوراسیون منزل شما باشند.

در صورتی که برای نوسازی منزل خود، پله های گرد سنگی را در نظر گرفته اید و نمی خواهید متحمل هزینه های بالایی شوید، باید بگوییم که سنگ های کوارتزی و آهک با قیمتی بسیار پایین تر و تا حدود یک دهم قیمت سنگ گرانیتی، انتخابی مناسب تر و مقرون به صرفه تر هستند. البته سنگ های مصنوعی یا نانو هم به همین منظور تولید و به بازار عرضه شده اند. برای ساخت این سنگ ها، تکه های سنگ طبیعی را با سیمان و رزین ترکیب کرده، سپس به منظور ایجاد نمای طبیعی تر آن را در قالب های مخصوص می ریزند. مزایای سنگ مصنوعی در مقایسه با نوع طبیعی آن، این است که با وجود اینکه سبک تر است دارای مقاومت بالاتری می باشد. همچنین به دلیل عدم نفوذ آب و رطوبت در آن، دارای دوام و ماندگاری بالاتری است.

پله گرد سنگی آس استپ

بهترین سنگ برای راه پله منزل

اگر برای تغییر دکوراسیون منزلتان طرح های کلاسیک را می پسندید، راه پله گرد و یا مارپیچ مناسب تر می باشد. همچنین راه پله شناور به دلیل اینکه نمای کلی خانه را آراسته تر و مرتب تر نمایش می دهد، بیشتر برای خانه های دوبلکس و کوچک پیشنهاد می شود. به طور معمول رنگ انتخابی برای راه پله منازل، سفید می باشد اما امروزه رنگ های مشکی و خاکستری نیز دارای طرفداران خاص خود هستند؛ چرا که به دلیل ایجاد تضاد رنگ در فضای منازل، توجه افراد را به خود جلب می نماید برای اینکه بدانید کدام متریال برای راه پله سنگی خانه شما مناسب تر است، لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید؛ از جمله اینکه حتما سنگی با مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب انتخاب نمایید تا در صورتی که برای تمیز کردن راه پله اقدام به شستن آن نمودید، از مقاومت و دوام پله، خیالتان راحت باشد.

سنگ های گرانیتی ، با داشتن مقا.مت بالا و رنگ و طرح های متنوعی که دارد می تواند یک گزینه عالی برای پله های گرد سنگی خانه شما باشد. همچنین این سنگ و دیگر سنگ های مرمر و صنعتی در برابر تغییرات دمایی که در فصول مختلف شاهد آن هستیم دارای مقاومت بالایی هستند؛ بنابراین در صورتی که برای فضای بیرون از خانه به دنبال سنگ مرغوب برای راه پله هستید، انتخابی بی نظیر و عالی هستند. البته لازم به ذکر است که علاوه بر اهمیت سنگ پله ، نرده راه پله هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع, حتی اگر بهترین سنگ را انتخاب کنید نرده های نامناسب، می تواند کل زیبایی پله را زیر سوال ببرد!

به عنوان مثال در صورتی که برای پله های گرد سنگی منزل خود، سنگ مرمر را انتخاب کرده باشید، ضروری است که نرده های آن هم سنگی و ترجیحا، از سنگ مرمر تراش خورده باشد. این امر در نهایت، جلوه ای عالی و بی نظیر به ویژه به منازل دوبلکس می بخشد.

پله گرد آس استپ36

آشنایی با مزیت های پله گرد بتنی و نحوه اجرای آن

برای اینکه درباره اجرا و نحوه ساخت پله گرد بتنی بدانیم، لازم است که قبل از آن با تعریف راه پله آشنا شویم. در واقع راه پله شامل تعدادی پله و سکو می شود که به واسطه آن، طبقه های مختلف یک ساختمان با هم ارتباط پیدا می کنند. بنابراین ضروری است که به شکل استاندارد و مطابق با اصول ایمنی ساخته شود؛ چرا که در غیر این صورت، افرادی که در یک ساختمان زندگی می کنند برای تردد، دچار مشکل می شوند.

به طور کلی راه پله، هم می تواند به صورت پله های مستقیم و هم  پله گرد طراحی شود. همچنین پله گرد از نظر نوع سازه به دو دسته: پله گرد فلزی و بتنی طراحی و اجرا می گردد. بنابراین بر آن شدیم تا به نحوه آرماتوربندی و اجرا و طراحی پله گرد بتنی بپردازیم.

یکی از نکات مثبت ساخت پله های گرد، طراحی چرخشی پله ها می باشد که این امر، باعث شده تا فضای کمتری نسبت به راه پله مستقیم، اشغال نماید. برای آشنایی با ساخت پله های گرد بتنی ابتدا باید بدانیم که بتن چیست؟ این محصول طبیعی، چون از انعطاف و دوام بالایی برخوردار است، بنابراین بهترین متریال برای طراحی خانه و فضای ساختمان به شمار می رود؛ چرا که دست طراح را برای ایجاد تنوع و تغییرات بیشتر باز می گذارد

.برای اجرای پله گرد بتنی، کف پله ها تغییر شکل می یابد و عرض آن ها در دو سوی راه پله کمی تغییر شکل داده می شود. این پله ها، حول یک ستون که در مرکز قرار داده شده می پیچند.

طراح در پروژه های مسکونی و تجاری، برای تزیین و ساخت پله های گرد بتنی، می تواند از کاشی و طرح های سنگی نیز استفاده نماید. از مزیت های دیگر پله گرد بتنی، ظاهر زیبا و چشمگیر، ماندگاری و انعطاف بالای آن در قیاس با پله چوبی یا پله گرد فلزی می باشد. همچنین از نظر ایمنی، سطح آن غیر لغزش است که این امر، تردد را برای ساکنان یک ساختمان آسان می نماید.

پله گرد بتنی دارای مقاومت زیادی در برابر وزن بالا می باشد و کمتر دچار پوسیدگی می گردد. از دیگر مزایای مهم آن این است که شما را از دردسرهای تعمیر و مراقبت های پی در پی، بی نیاز می کند و بسیار به صرفه است.

پله گرد آس استپ 46

مراحل مهم اجرا و ساخت پله گرد بتنی

برای ساخت راه پله و سپس ساخت پله گرد بتنی، ابتدا باید بدانیم هدف از طراحی ساختمان چیست؟ و برای چه کاربردی ساخته می شود؟تا بتوانیم تعداد پله ها را تخمین بزنیم. به طور کلی، هرچه ارتفاع پله ها بیشتر شود، از تعدا آن ها کاسته می گردد. مثلا : در ساختمان مسکونی، ارتفاع پله 16 تا 20 سانتی متر و مجتمع هایی که عمومی هستند، 15 تا 17 سانتی متر در نظر گرفته می شود. قدم بعدی، محاسبه شیب است. عموما میزان شیب استاندارد برای ساخت پله های گرد بتنی، 30 درجه می باشد؛ اما بر اساس کاربردی که پله دارد، قابل تغییر است.

در واقع هرچقدر در ساخت پله های گرد بتنی، ارتفاع پله کمتر بوده و دارای طول بیشتری باشد، شیب آن کمتر در نظر گرفته می شود.مرحله بعدی، آرماتور بندی است. آرماتور، به انواع مختلف میلگرد گفته می شود که سبب استحکام و مقاومت سازه می گردند. برای آرماتوربندی پی، لازم است که علاوه بر ستون، برای راه پله هم آرماتورهای مورد نیاز طراحی گردد که اصطلاحا «ریشه پله بتنی در پی» نامیده می شود. شروع طراحی و اجرای پله بتنی، با آرماتوربندی تیر نیم طبقه می باشد که در دو ستون کنار خود قفل می گردند. همچنین بر اساس نقشه اجرایی، لازم است آرماتوربندی رمپ و پاگرد، با سقف هم زمان باشد. سپس می توان به آرماتوربندی راه پله و سقف طبقه های بعد اقدام نمود.

مرحله بعدی اجرا و ساخت پله بتنی، قالب بندی است که قبل از انجام آن، محلی که آرماتورها قرار داده شده اند، دوباره بررسی می گردد و برای تخمین میزان تحمل بار نیز، محاسبه صورت می گیرد تا هنگام بتن ریزی، راه پله در برابر بتن و کارکنانی که با آن به مشغول به انجام پروسه کار هستند، دچار مشکل نگردد .قدم آخر، سنگ کاری است. ابتدا سنگ بغل پله، اجرا می شود چرا که به دیوار متصل است؛ همچنین به دلیل اینکه بیشتر رفت و آمد ها، روی کف پله می باشد باید سنگ آن مقاوم تر از سنگ پیشانی باشد.

پله گرد آس استپ 45

آشنایی با انواع پله‌های گرد چوبی

در این مطلب قصد داریم شما را با ساخت پله گرد چوبی آشنا کنیم تا در صورت تمایل برای ساخت آن اقدام کنید؛ پس با ما همراه باشید.

  معرفی کلی پله گرد چوبی

 در یکی از مواردی که به چوب توجه شده است،  دکوراسیون منزل می باشد. امروزه استفاده ازچوب در دکوراسیون منزل بسیار طرفدار پیدا کرده است زیرا که چوب موجب می شود ساختمان و دکوراسیون داخلی آن زیبا تر شود. علاوه بر زیبا کردن و داشتن رنگ و طرح جذاب، استفاده از چوب حس طبیعی بودن و سلامت را به خانه می بخشد. از چوب می توان در نمای بیرونی ساختمان و یا در دکوراسیون داخلی مثل ساخت پله گرد چوبی در داخل خانه، استفاده کرد.

به خاطر دلایلی که در پاراگراف بالا ذکر شد استفاده از چوب مورد توجه همگان به ویژه معماران قرار گرفته است و در بین عموم مردم نیز بسیار محبوبیت پیدا کرده است.  بیشتر افرادی که درارای خانه دوبلکس هستند علاقه مند شده اند که برای ساخت پله گرد از چوب استفاده کنند با اینکه قیمت چوب در ایران بسیار گرانتر است اما با این وجود انتخاب بیشتر مردم چوب می باشد. البته پله گرد فلزی نیز زیبایی خاص خودش را دارد.

بهتر است بدانید که ساخت پله گرد چوبی در چند مدل و دسته می باشند. افرادی که قصد سفارش ساخت پله گرد چوبی را دارند باید بدانند که می خواهند پله ی مد  نظرشان چه مدلی باشد. مدل های پله جوبی به سه دسته تقسیم می شود.

  1. همهی اجزای پله از چوب باشد.
  2. تنها بخش از پله از چوب باشد.
  3. فقط در ظاهر پله گرد شبیه به پله چوبی باشد.

طبق این تفاوت های موجود در ساخت پله گرد چوبی، نوع و مدل پله چوبی مشخص می شود. توجه داشته باشید که این مدل های پله گرد از لحاظ قیمت پله گرد فلزی و کیفیت و همین طور چگونگی ساخت و نصب با یکدیگر متفاوت هستند.

پله های تمام چوب

در مدل پله گرد چوبی نوع پله ها و هندسه ای که در ساخت آن به کار می رود بسیار مهم است. هندسه به کار رفته تا حدودی تعیین کننده زمان ساخت پله چوبی، کیفیت و قیمت پله گرد فلزی آن هستند. بهتر است بدانید در ساخت پله گرد چوبی هر چقدر شعاع آن کمتر باشد یعنی پیچش آن ها کمتر باشد و گردتر باشند در تمامی موارد با دیگر پله ها تفاوت دارند. این نوع پله ها به زمان بیشتری نیاز دارند تا ساخته شوند و همین طور نسبت به پله های تمام چوب مستقیم یا پله گرد هایی با شعاع بیشتر،هزینه های بالاتری دارند.

پله های تمام چوب نیز خود به چند دسته تقسیم می شوند:

پله های چوبی مستقیم

پله گرد با روش ساخت و شکل دهی حرارتی و بخار

پله گرد هایی با روش ساخت و شکلدهی نوارهای باریک و چسب

پله گرد ها با روش اتصالات مدل پلکانی قطعات مستقیم

پله گرد ها با روش اتصالات مدل شیب دار قطعات مستقیم

پله های گرد با روش اتصالات مدل قوسی با شیب قطعات مستقیم

شما می توانید برای ساخت هر یک از پله ها برای منزل خود استفاده کنید و دکوراسیون داخلی آن را شیک تر و زیبا تر کنید. ساخت پله گرد تمام چوبی برای اکثر ویالا ها خانه ها و رستوران ها و کافه ها کاربرد دارد و باعث می شود فضای داخلی هر یک از این مجموعه ها زیباتر شود. در خانه های دوبلکس بهتر است از پله گرد چوبی به جای پله مستقیم استفاده کرد زیرا باعث می شود نمای داخلی خانه بهتر و شیک تر شود. در کل برای پلکان دوبلکس داخل منزل توصیه ی همه ی متخصصان دکوراسیون داخلی، پله ی گرد می باشد.

ساخت پله گرد فلزی یکی از صنعت هایی محسوب میشود؛ که به وسیله آن شناور شدن افراد را درون ساختمان مشاهده می کنید. پله گرد میتواند حسی لاکچری، مینیمال و… در محیط داخلی خانه القا کند. جالب است بدانید طراحی پله به قدری حائز اهمیت است که گروه معماری Herzog & de Meurons در سال 2001 جایزه پریتزکر پرایز را به واسطه طرح هوشمندانه و خلاقانه خود کسب کردند. اینکه بتوان به وسیله طراحی راه پله جایزه بزرگ پریتزکر پرایز را برنده شوید، بسیار استثنایی است. برای اطلاع از قیمت پله گرد فلزی میتوانید به مراکز و نمایندگی های ساخت آن مراجعه کنید.

طراحی راه پله و پله گرد امروزه بسیار قابل لمس اند. طبق عقیده Herzog & de Meurons فضاهایی همانند تراس صرفا  محدوده ای بی ارزش نیستند و فقط نقش عملکردی ندارند. بلکه ما باید آنان را پویا تصور کرده و به آنان ماهیت ببخشیم. که ماهیت بخشیدن به این فضا ها باعث هویت بخشی ساختمان خواهد شد.

در برخی از موارد از پله گرد به عنوان پله ی فرار ساختمان ها استفاده می شود. خب شما در نظر بگیرید این پله ها برای مواردی است که اگر خدای نکرده در داخل ساختمان اتفاقاتی مثل آتش سوزی، گاز گرفتگی و … رخ داد افراد بتوانند با استفاده از این پله ها به راحتی ساختمان را ترک کنند، بعد اگر بالا و پایین رفتن از این پله ها کار راحتی نباشد چه اتفاقی می افتد؟ انسان های زیادی آسیب های جدی می بینند. بنابراین در زمان ساخت پله گرد بهتر است مواردی مثل راحتی در رفت و آمد رعایت شود تا د رچنین مواردی آسیب های جانی به افراد وارد نشود.

حتما برای ساخت پله گرد از افراد متخصص و شرکت های معتبر و با تجربه استفاده کنید، زیرا آنها تمام این موارد را در ساخت پله گرد رعایت می کنند و شما را دچار مشکل نمی کنند.

توجه داشته باشید که اگر قرار است ساخت پله گرد برای مسیری پر کاربرد و پر تردد در خانه انجام شود، مثلا اگر قرار است مسیر رفتن به اتاق خواب ها به وسیله پله گرد باشد، نباید ترسناک باشد و باید طوری ساخته شود که افراد با هر سنی چه کودکان و چه بزرگسالان این امکان را داشته باشند که به راحتی از آنها استفاده کنند.

این مسئله درست است که هف اصلی از ساخت پله گرد، زیبایی بیشتر خانه می باشد، اما این به این معنا نمی باشد که راحتی آن را هم فراموش کنیم و طوری بسازیم که رفت و آمد در آن دچار مشکل شود. بنابراین در هنگام ساخت پله گرد باید همه موارد مربوط به زیبایی و راحتی در رفت و آمد در نظر گرفته شود.

مدل پله گرد نیز به بزرگی و کوچکی فضا بستگی دارد. یعنی هر چقدر فضا بزرگتر باشد می توان از پله گرد با شعاع بیشتری استفاده کرد و همان طور هر چقدر فضا کوچکتر باشد می توان از ساخت پله گرد با شعاع کوچک تر استفاده کرد.

یکی از مهم ترین مواردی که باید در ساخت پله گرد و مارپیچی به آن توجه کرد این است که ساخت پله نباید به گونه ای باشد که بالا و پایین رفتن از آن ترسناک باشد. متاسفانه در بسیاری از مدل های پله گرد ساخته شده این مورد را رعایت نکرده اند و استفاده از آنها با استرس همراه است.

بنابراین نوع متریال پله گرد در ساخت آن به عواملی مثل فضای داخلی بستگی دارد. اگر اگر قرار است در فضای کوچک ساخت پله گرد انجام شود بهتر است از پله گرد چوبی استفاده شود و یا اگر قرار است در یک فضای بزرگتر ساخت پله گرد انجام شود بهتر است از متریال فلزی استفاده شود. البته نا گفته نماند که سبک دکوراسیون داخلی خانه نیز در انتخاب متریال ساخت پله گرد نیز مهم است. یعنی برای خانه های لوکس نمی توان از پله گرد چوبی استفاده کرد زیرا دکوراسیون داخلی را بهم می ریزد و نمای بدی خواهد داشت.

در ساخت پله گرد چه مواردی باید رعایت شود؟

یکی از مواردی که در دکوراسیون های داخلی خانه های بزرگ و دوبلکس مورد توجه همگان قرار گرفته است، ساخت پله گرد می باشد. این سازه می تواند جایگزین پله های صاف و معمولی در خانه های دوبلکس باشد و خانه را زیبا تر و لوکس تر کند.

ساخت پله گرد نیز مانند ساخت هر چیز دیگری دارای متریال های متفاوتی می باشد. از متریال های ساخت پله گرد می توان فلزی و چوبی را نام برد. اغلب ساخت پله گرد های صفحه چوبی با نرده های فلزی زیبایی بیشتری را ایجاد می کنند. ولی در مجموع ساخت پله گرد به فضای دکوراسیون داخلی بسیار بستگی دارد.

یکی از مواردی که خانه ی دوبلکس شما را زیبا تر می کند، ساخت پله گرد یا پله مارپیج می باشد. این پله گرد های زیبا فضای کمی را اشغال می کنند و استحکام بالایی دارند. ساخت پله گرد از قدیم تا به امروز بسیار مورد توجه طراحان داخلی و معماران بوده است.

همانطور که در بناهای به جا مانده از قدیم مشاهده می کنید، نشان می دهد که از ساخت پله گرد در خانه های اعیانی و امارت های قدیم استفاده شده است. امروزه نیز برای ایجاد زیبایی منحصر به فرد و خیره کننده در خانه ها از ساخت انواع پله گرد ها استفاده می شود تا خانه مورد نظر زیبا تر و شکیل تر شود. البته بهتر است بدانید که این پله ها صرفا فقط  برای زیباتر کردن خانه ها استفاده نمی شود بلکه در خانه هایی که مشکل کمبود فضا وجود دارد از ساخت پله گرد کمک میگریند.

زیرا همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم پله گرد فضای کمتری را نسبت به پله های معمولی اشغال می کند، به همین خاطر گزینه ی خوبی برای خانه های کوچک می باشد. ساخت پله گرد فقط در خانه های مسکونی کاربرد ندارد بلکه در برخی رستوران ها و یا هتل ها با طراحی های خاص نیز به کار می رود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع پله گرد ها و یا مارپیچ ها و همین طور مزایا و معایب آنها آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

پله گرد  یا پلکان پیچ چیست؟

پله گرد درواقع پلکانی است که از قوسی دایره شکل برخوردار است. یعنی پله حول یک محور به سمت بالا یا پایین چرخش دارند. توجه داشته باشید که اگر این چرخش 360 درجه باشد اصطلاحا به آن پله گرد یا پله مارپیچ می گویند. توجه داشته باشید که جنس ماده ی به کار رفته در ساخت پله گرد ها بسیار مهم است. به طور مثال اگر از ماده ی لغزنده در ساخت پله گرد استفاده شود، امنیت پله را از بین می برد.

انواع پله های گرد

در ادامه این مطلب شما را با انواع پله گرد آشنا خواهیم کرد تا هر نوع از آن را خواستید در خانه یا رستوران خود به کار ببرید.

پله گرد دو محور باکس

یکی از انواع پله گرد ها، پله گرد دو محور باکس می باشد. این نوع پله گرد از یک شعاع بیشتر از 55 سانتی متری برخوردار است و از لحاظ اندازه جزو اندازه های بزرگ محسوب می شود. از این نوع پله گرد به دلیل ابعاد بزرگی که دارند در هتل های مجلل و یا مراکز خرید بزرگ استفاده می شود؛ زیرا در این مکان ها محدودیت فضا وجود ندارد و با خیال راحت می تواند ساخت پله گرد دو محور باکس را شروع کرد.

پله گرد دو محور ورق

یکی دیگر از انواع پله های گرد، پله گرد دو محور ورق می باشد. این نوع پله گرد مانند پله گرد دو محور باکس از یک شعاع داخلی بزرگ برخوردار است. اما این نوع پله گرد در واحد های مسکونی کاربرد دارد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

پله گرد زیر محور     

یکی دیگر از انواع پله گرد، پله گرد زیر محور می باشد. شما می توانید پله گرد های زیر محور را در هر مکانی با هر فضایی استفاده کنید. البته بیشترین کاربرد این نوع پله گرد ها در خانه های مسکونی و همین طور مراکز تجاری می باشد. پله گرد زیر محور دارای شعاع داخلی بیشتر از 85 سانتی متر می باشد.

پله گرد تک محور کنسولی

یکی دیگر از انواع پله گرد، پله گرد تک محور کنسولی می باشد. این نوع پله گرد دارای شعاع کمی می باشد و عرض کف پله ها از 70 سانتی متر بیشتر نمی شود. برای ساخت پله گرد تک محوری نیز هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

پله مارپیچ

یکی دیگر از انواع پله گرد، پله مارپیچ می باشد. این نوع پله همان پله محور مرکزی ساده می باشد. این نوع پله ها به عنوان پله فرار نیز شناخته می شوند. پله مارپیچ دارای شعای کمی می باشد و می توان در فضاهای تجاری و مسکونی از آن استفاده کرد.

پله گرد محور مرکزی برش خورده

یکی دیگر از انواع پله گرد، پله گرد محور مرکزی برش خورده می باشد. این نوع از پله گرد ها نیز از شعاع کمی برخوردار هستند و ساخت پله گرد محور مرکزی برخش خورده بیشتر در محیط های تجاری انجام می شود.

پله گرد تیر آهنی

یکی دیگر از انواع پله های گرد، پله گرد تیر آهنی می باشد. توجه داشته باشید این نوع از پله گرد ها از زیبایی کمی برخوردار هستند و اگر روی زیبایی ساختمان و فضایی که قرار است از این پلکلن استفاده کنید، حساس نیستید؛ ساخت پله گرد تیر آهنی را شروع کنید.

محدودیت استفاده از پله پیچ

توجه داشته باشید که اگر قرار است در فضایی که محدودیت مکانی ندارید، از پله های گرد استفاده کنید به سطح مقطع آن توجه کنید. زیرا سطح مقطع پله ها بایستی مناسب باشد تا راه رفتن بر روی آن راحت تر باشد و مشکلات کمتری به وجود بیاورد. نکته ی دیگری که بهتر است بدانید این است که هر چقدر شعاع دایره در هنگام ساخت پله گرد بزرگ تر باشد، قطعا استفاده از پله ها کار راحت تری خواهد بود.

اما در بعضی از موارد فضای پلکلنی خیلی کوچک می شود و ساخت پله ها در اندازه هایی بسیار کوچکی انجام می شود. همین موضوع باعث می شود رفت و آمد بر روی این پله ها ترسناک تر شود و به راحتی امکان پذیر نباشد. توجه داشته باشید که این عیبی که نام برده شد جزو معایب پله گرد نمی باشد و شما اگر فضای بیشتری در اختیار ساخت پله گرد قرار دهید، این مشکل برطرف خواهد شد.

زمان مناسب برای ساختن پله گرد

برای ساخت پله گرد ها به جایگذاری ورق های اتصال آنها در سقف احتیاج است، بنابراین باید عملیات ساخت پله گرد را قبل از بتن ریزی سقف انجام دهید. در غیر این صورت این کار امکان پذیر می باشد اما نیاز به صرف هزینه ی بیشتر دارد.